Kalender
Motivation og meningsskabelse i skolen
Billund: 29.1.24 kl. 16.30-18.30 – København: 6.2.24 kl. 16.00-18.00
Hvordan kan motivation forstås som en helt særlig drivkraft for børn og unges trivsel i skolen, hvor de oplever, at det giver mening for dem? Motivation handler om at føle autonomi, at opleve at have kompetence og føle sig som en del af et fællesskab i samhørighed med andre. På aftenens møde taler vi om, hvordan vi kan arbejde med og for denne motivation.
Autisme og angst hos børn og unge
Billund: 26.2.24 kl. 16.30-18.30 – København: 12.3.24 kl. 16.00-18.00
Hvordan kan vi forstå den angst, som mange børn og unge med autisme oplever? Angsten ses ofte, når barnet eller den unge har været i en tilstand igennem længere tid, som har overbelastet deres nervesystem. Angsten kan derfor forstås i sammenhæng med autismen, og derfor kan man også arbejde med og mod angsten ved at tage udgangspunkt i autismen.
Selektiv mutisme – når stemmen ”forsvinder”
Billund: 16.4.24 kl. 16.30-18.30 – København: 4.6.24 kl. 16.00-18.00
Hvordan skal tavsheden forstås, og hvad skal man være opmærksom på, når børns stemmer forsvinder? Vi forstår børnenes tavshed, som et symptom på mistrivsel, der kan have rod i den ene eller anden årsag. Vi vil tale om, hvordan du som fagprofessionel eller forældre kan arbejde med og være omkring børn og unge, der ikke taler.
Bekymrende skolefravær hos børn og unge
Billund: 6.5.24 kl. 16.30-18.30 – København: 14.5.24 kl. 16.00-18.00
Hvordan kan vi forstå den stigende tendens, der ses, når flere og flere børn ikke kommer i skole? Årsagen til det bekymrende skolefravær er ikke altid det samme, og ofte er der en høj kompleksitet forbundet med det. Tilgangen til at hjælpe barnet tilbage igen kan derfor også ses som komplekst. Vi vil på dette fyraftensmøde tale om, hvordan vi kan tilgå skolefraværet og samarbejde omkring det på tværs af hjem, skole og kommunale indsatser.